Ako si (ne)kúpiť slnečné kolektory od Buderusu

Autor: Martin Zámečník | 22.12.2013 o 20:00 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  42x

Na výstave Aquatherm v Nitre 2011 sme skúmali možnosti, ako by sa dalo ušetriť na ohreve teplej vody a zároveň na kúrení. Prešli sme všetky stánky, no upútal nás stánok firmy Buderus – meno zvučné, ktoré by malo zaručiť kvalitu. Tak sme sa informovali o kúpe solárnych panelov. Ujal sa nás p. Čontoš a dohodli sme sa na stretnutí u nás doma. Vybrali sme si z dvoch ponúk, ktoré nám vypracoval. Pán Čontoš sa lúčil s tým, že "to nie je len predať, ale aj zabezpečiť montáž a sprevádzkovať". Informoval nás, že toto bude robiť p. Kočenda z trnavskej pobočky firmy. Potiaľto spolupráca na jednotku, ale teraz to začne.

Trvalo nejaký čas, kým tento pán konečne prišiel. Povedal, že on z toho predaja nemá nič a od koho sme si kúpili kolektory, nech mi ich aj namontuje. Telefón viac nebral a my sme mali na dvore kolektory s príslušenstvom od júna do decembra 2011. Celkom veľká kopa, ktorú sme museli obchádzať. Podarilo sa nám nakoniec spojiť opäť s p. Čontošom s tým, že od kúpy odstupujeme a požiadali sme ho o vrátenie peňazí a odvoz tovaru. Súhlasil a stanovil deň a hodinu, kedy si ich ľudia pre to prídu. Nestalo sa. Keď sme sa mu opäť konečne dovolali, oznámil nám, že zabezpečil na montáž firmu Technozvar z Hlohovca. Súhlasili sme teda – predsa sa to niekam pohne!

Samotná montáž prebehla opäť až o nejaký čas neskôr. Podľa projektu bolo po dokupovaní x chýbajúcich vecí všetko namontované a Buderus poslal svojho technika – p. Floriša - na spustenie systému. To sa už pohybujeme na časovej osi rok po zakúpení kolektorov. Soláry boli spustené, ale nikdy nebežali v kuse viac ako dva-tri dni. To znamenalo volať p. Vybírala z Technozvaru na opravy. Pán Floriš zistil, že p. Vybíral pri montáži ušetril a namontoval užšie trubky než boli v projekte, takže bol donútený prísť to po sebe prerobiť. Aj keď už bolo všetko podľa papierov, naďalej to nefungovalo a museli sme ho neustále volať. Po niekoľkých návštevách aj on prestal zdvíhať telefón, prestalo ho to baviť. Tak sme volali p. Floriša, ktorý prišiel, vždy to opravil a opäť to fungovalo možno dva dni. A dokola. Až sa stalo to čo s každým doteraz – prestal zdvíhať telefón. Naposledy prišiel v polovici septembra 2012, prečistil solárnu kvapalinu (boli v nej piliny z prerábky trubiek). Sám sa navrhol že kúpi filter a príde ešte o deň či dva a opäť kvapalinu prefiltruje a natlakuje. Nestalo sa.

Tak sme zostali s nefunkčným systémom, ktorý kvôli veľkým teplám každý deň vyvieral drahú a riadne smradľavú solárnu kvapalinu na stenu našej kotolne. A tak sme elektrikou kúrili celé leto 500 litrovú nádrž teplej vody tepelným čerpadlom, denne vypúšťali do odpadu desiatky litrov pariacej vody aby nevyvieral solárny systém. A aby nám v lete nebola zima, kúrili sme celý dom na 25°C, aby sa aj tým odľahčilo systému. Nebolo toho, kto by to prišiel opraviť a prestaviť. Veselé, že?

Keďže sa už nedalo nikomu dovolať, skúšali sme písať sťažnosti do sídla Buderusu v Bratislave a v Prahe – konateľom, riaditeľom. Po časovej osi sa posúvame už do jesene a zimy 2012/2013. Aj sme dostali prísľub, že niekto nám príde natlakovať a opäť spustiť systém (pred Vianocami 2012), ale viac sa opäť neozvali. Poslali sme ďalšiu sťažnosť a pohrozili medializáciou prípadu a obrátením sa na súd. Siedmeho januára 2013 sa teda p. Čontoš ozval s tým, že generálny riaditeľ Buderusu súhlasil so sprevádzkovaním našich solárov na náklady Buderusu vrátane namontovania žalúzií na kolektory, aby sa dali zatieniť a predísť ich prehrievaniu a vyvieraniu. Prešiel mesiac a nič. Ozvali sme sa opäť a dostali sme opäť prísľub, že do týždňa príde p. Floriš a všetko dá do poriadku. Ale kdeže...

Poslali sme ďalšiu sťažnosť. Prišla odpoveď od Dipl. Ing. Bédiho, že naše zariadenie je podľa projektanta a servisného technika v poriadku – no systém nefungoval ani v zime. K poruche vraj prichádza iba v lete, keďže nestíhame odoberať toľkú teplú vodu – prečo nám teda systém predimenzovali? No asi aby zarobili viac peňazí. Skrátka a dobre – odmietli nás ďalej riešiť.

Tak sme kontaktovali televízie, príbeh je predsa zaujímavý. Chytila sa toho iba STVčka, urobili a odvysielali o nás reportáž v relácii Občan za dverami. Na to sa veci zrazu pohli. Prišli iní technici, systém znovu naštartovali a prestavili (mimochodom na časovej osi sme už v lete 2013), a ďalšie týždne monitorovali situáciu. Systém začal fungovať.

Požiadali sme Buderus o náhradu škody, ktorú nám spôsobili. Jednak sme mali pol roka zapratanú prednú časť dvora ich materiálom a nemohli dvor riadne využívať. Ďalej ich zdržovanie veci spôsobilo, že spustili systém vtedy, keď sa už nedalo požiadať o štátnu dotáciu, ktorá vtedy prebiehala. Systém nás stál ďalšie náklady do materiálu (napr. sme museli separátne kúpiť iný motor do obehového systému, keďže ich projektant navrhol a dodal slabý). Nevraviac o pretelefonovaní veľkej sumy peňazí. A nakoniec je tu podlomené zdravie mojej mamy, ktorá to všetko vybavovala. Navrhli sme spôsob odškodnenia, ale ten bol po nejakom čase zamietnutý. Vraj nás nemôžu odškodniť, keďže s nimi nemáme zmluvný vzťah. Máme si to riešiť s montážnou firmou, teda Technozvarom. Všetku vinu presunuli na túto firmu, ktorá má síce na veci svoj podiel, ale hlavným zdrojom problému je Buderus, ktorý nám nakoniec aj túto firmu zabezpečil. Túto firmu v ďalšom písomnom vyjadrení nazvali NEKOMPETENTNOU montovať ich zariadenia, a ukázali dokonca na nás, že my sme na vine všetkému, lebo sme si to nechali od nich namontovať. Smiešne! Už zabudli, že pán Čontoš osobne tú firmu vybavil, my sme o nich nikdy nepočuli a nepoznali, až keď p. Vybíral zazvonil u nás. Zároveň nás Buderus varoval pred ďalšou medializáciou prípadu s tým, že na nás poštvú právnikov.

Aby som to zhrnul: firma Buderus predala solárny systém s prísľubom montáže, od nej dala nakoniec ruky preč. Naveľa nám poslala firmu, ktorú sama neskôr označila za neschopnú takejto montáže. Naďalej sa tvária, že je v poriadku, že nám navrhli a predali predimenzovaný systém s poddimenzovaným motorom. Je v poriadku, že ich zmluvný technik nechá ich zariadenie nefunkčné a viac nezdvihne telefón. Tiež je v poriadku, že nás nechajú bojovať denne s ich zariadením a znášať neustále vyvieranie ružovej kvapaliny na stenu a s tým spojený silný zápach po celom dome a podlomené zdravie z neustáleho psychického vyčerpania. A je úplne v poriadku, že taká renomovaná medzinárodná veľká spoločnosť nie je schopná si chybu priznať a odškodniť ju, ba naopak ešte hroziť malému človeku právnikmi.

Zamyslite sa, keď si nabudúce budete kupovať niečo drahé. Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Ja si teda od Buderusu v živote nekúpim ani skutku.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?